Inastalacja / reinstalacja, instalacja SP4 do TRS2004:
Kilka dobrych rad na początek:
- dobrze jest mieć więcej niż 1 partycję, przy padnięciu podstawowej nie tracimy czasu na ściąganie dodatków - oszczędzamy czas,
- aby uniknąć bałaganu, na dodatkowej partycji, przyjmijmy, że będzie to partycja D, tworzymy sobie katalog _trainz i w nim zainstalujemy grę. Również w tym katalogu możemy trzymać ściągnięte dodatki itd.
- w celu zaprowadzenia porządku dobrze jest, (ale nie koniecznie) używać menadżerów plików np. Total Commander (dawniej Windows Commander), jest to bardzo fajny pogram (zawiera klienta ftp) a przystosowanie go do pracy zajmuje kilka sekund. Program nie wymaga instalacji (przy reinstalacji systemu), można go przenosić na pendriwie, jest w 100% obsługiwany z klawiatury, dzięki niemu jesteśmy w stanie zapanować nad grą, dodatkami. Nie wyobrażam sobie pracy przy komputerze bez tego programu,
- dobrze jest mieć ściągnięty wcześniej ze strony GRAM ważący 33,1MB Service Pack 4 (SP4) do TRS2004 tu link: http://www.gram.pl/pliki_pobierz.asp?id=311 plik ma nazwę "trainz_railroad_simulator_2004_pl_patch_SP4.zip"
UWAGA 1 - SP4 można instalować na każdą polską wersję gry TRS2004,
UWAGA 2 - SP4 jest już dodany do wydania TRS2004 z serii "Klasyka Gier" w cenie 19.90zł,
UWAGA 3 - SP4 w polskiej wersji można zainstalować tylko na polską wersję gry,
UWAGA 4 - SP4 pojawił się już wcześniej ale do gry Trainz 1.1.1pl, waży ok. 350MB więc należy zwrócić uwagę aby uniknąć pomyłki.
1. Więc:
zakładam, że nie jesteśmy świeżakami i już bawiliśmy się grą, więc w pierwszej kolejności przygotujemy się do reinstalacji gry przy okazji np. reinstalacji windows. We wcześniej utworzonym katalogu _trainz tworzymy sobie katalog _zrzut i do niego kopiujemy całą grę, gdy mamy czas a mało miejsca, przenosimy katalogi:
- Dispatcher
- World
do utworzonego katalogu _zrzut.
2. Czas na instalację:
- wkładamy dysk 1,
- powinien się nam uruchomić instalator, jeżeli nie to wyszukujemy na płycie pliku setup.exe i go uruchamiamy,
- instalator prosi nas o podanie numeru serial, który znajdziemy na nalepce, która jest na pudełku od cd (lub w innym miejscu), numer seryjny dobrze jest wprowadzić dużymi literami [caps lock] i nie mylić go z kluczem do rejestracji na GRAM.
- klikamy DALEJ i AKCEPTUJEMY WARUNKI LICENCJI,
- instalator pyta nas o miejsce gdzie ma zainstalować grę, domyślnie jest to C:\Program Files\Auran\TRS2004
Oczywiście, jesteśmy świadomymi użytkownikami komputera i bezmyślnie nie instalujemy takich drogocennych programów na C:, więc klikamy [PRZEGLĄDAJ] i instalujemy na dysku D: w utworzonym wcześniej katalogu _trainz, ścieżka będzie wyglądała tak: D:\_trainz\TRS2004 - można ją od razu sobie wkleić do instalatora - czas to pieniądz...
Na instalację wymagana jest 1492MB, klikamy [DALEJ] i po wybraniu dodania do menu start [DALEJ]
- cieszymy ucho szumem napędów a oko radosnym pobłyskiwaniem kontrolek od cd i hdd oraz fotami,
- po ok. 5min. instalator poprosi nas o dysk 2, wkładamy go i klikamy [OK],
- po ok. 15min od momentu rozpoczęcia instalacji gry otrzymamy komunikat o tym, że nasz DirectX spełnia lub nie wymagania gry, klikamy [OK], potem jeszcze raz [OK] i umieszczamy ikonkę skrótu na pulpicie.
3. Obecność SP4.
- jest to bardzo ważny element instalacji gry!, bez niego nie będzie działać większość dodatków min. polski tabor, sygnalizacja,
- nie zainstalujemy SP4 na grę na której zainstalowaliśmy już jakiś dodatek (ja w każdym razie nie znam takiego sposobu, ale nigdy nie mów nigdy),
- nie zainstalujemy polskiego SP4 na innojęzyczne wersje gry,
- SP4 nie zainstaluje się na grę z crackiem,
- jeżeli nie wiemy, czy mamy już zainstalowany SP4 odpalamy grę i sprawdzamy co mamy napisane białą czcionką w prawym dolnym rogu, jeżeli jest to TRS 2004 i w wierszu niżej Trainz version 2.4 (build 2365) to możemy śmiało pominąć punkt 4 a nawet 5 jeżeli jest to gra instalowana po raz pierwszy.
4. Czas na instalację SP4:
- PAMIĘTAMY, gry przed instalacją SP4 nie uruchamiamy !!!,
- wypakowujemy SP4 (np. używając Total Commandera),
- uruchamiamy SP4,
- instalator po sprawdzeniu zainstalowanej wersji gry i jej legalności poprosi nas o kliknięcie na [DALEJ],
- cieszymy oko mnogością przeprowadzonych aktualizacji,
- na koniec klikając [ZAKOŃCZ] 1 raz uruchamiamy grę,
- w uruchomionym okienku gry nic nie zmieniamy, klikamy tylko na [URUCHOM TRAINZ],
- może nas spotkać pewien kaprys gry, jeżeli nie mamy zainstalowanych kodeków (PCM Audio i cvid Cinepak) w postaci Fatal Errora, czyli tzw. problem z odtworzeniem pliku LogoIntro.avi, z problemem radzimy sobie w sposób radykalny, zdecydowanie kasując plik, znajdziemy go w katalogu
D:\trainz\trs2004\Video, po czym jeszcze raz odpalamy grę, intra nie żałujemy, nie ma tam nic ciekawego,
- 1 uruchomienie może potrwać chwilę lub nawet zdecydowanie więcej w zależności od bałaganu jaki mamy na dysku,
- po 1 uruchomieniu sprawdzamy w prawym dolnym rogu wersję, powinno być "Trainz version 2.4 bulid 2365" nie dziwimy się jeżeli zobaczymy grę w wersji angielskiej, klikamy na [WYJŚCIE]
- gra jest gotowa na "przyjęcie" plików .cdp i innych.
5. Robimy porządki:
- jeżeli jest to reinstalacja przegrywamy wcześniej skopiowane/przeniesione katalogi do świeżej instalacji, instalacja pierwszego dodatku utworzy nam potrzebne a brakujące katalogi.
UWAGA - może wcześniej mieliśmy zainstalowaną wersję Trainz 1.4 z SP4/UTC wtedy domyślnie Content Dispatcher (tzw. Menadżer Zawartości) zainstaluje nam dodatek do starej wersji gry, w takim przypadku w oknie Content Dispatchera na dole ekranu należy zmienić instalację w [Extract] do nowego TRS2004, niżej wyświetli się nam ścieżka dostępu.
Więcej uwag/problemów z instalacją nie pamiętam, jeżeli jednak się pojawią ... zapraszam do dyskusji na PTT Forum.
Przypominam, że PTT nie akceptuje piractwa i nie będzie tolerował pytań na Forum dotyczących nielegalnych wersji gry, kluczy, seriali, keygenów itp.
|
DOWNLOAD, pliki, instalacja, podstawowe problemy z działaniem dodatków:
- dodatki do gry rozprowadzane są zazwyczaj w plikach z rozszerzeniem .cdp ze specyficzną zieloną ikonką (dla TRS2004), instalacja dodatków w TRS2004 lub Trainz 1.4/UTC jest banalna,
wystarczy kliknąć na ikonkę dodatku, po chwili uruchomi się nam program
[ Content Dispatcher ]
, (Dyspozytor Zawartości). Po zapoznaniu się z informacjami o pliku wystarczy kliknąć na EXTRACT a dodatek sam się rozpakuje i umieści w odpowiednim miejscu.
I to wszystko, prawda, że proste?
Niestety, czasem przy bardziej skomplikowanych dodatkach do gry (np. tabor), dodatek nie chce nam działać, nie widać go lub przy próbie użycia znika z listy wyboru. Jest to spowodowane tym, że część dodatków ma wspólne elementy, np. w przypadku wagonów pudło każdego wagonu jest osobnym dodatkiem a wózki wspólnym (nawet w wagonach dwu osiowych występują „wózki” jako osobny element). Podobnie jest w przypadku lokomotyw, tu już ilość dodatków do „pudła” lokomotywy może być większa, wśród dodatków możemy znaleźć:
- kabinę,
- pantografy,
- wózki,
- dźwięk,
- silnik.
Do tego pojawiają się dodatkowe pliki innych autorów podmieniające i zastępujące oryginalne, przykładem są bardziej dopracowane „silniki” Krzysztofa Paziewskiego do starszego taboru.
Nadto występują inne nieoczekiwane zależności, których nigdy byśmy się nie spodziewali np. drezyna WM15 korzysta z silnika EP09, czy ST43 autorstwa Sir_M korzysta z dźwięku który jest zawarty w pliku .cdp z kabiną do ET22 autorstwa Sir_M.
UWAGA:
W przypadku gdy po zainstalowaniu gry nie pojawi się nam zielona ikonka (czasem może się to zdarzyć), proszę kliknąć PPM (prawy przycisk myszy) z otwartego menu wyprać OTWÓRZ ZA POMOCĄ / WYBIERZA PROGRAM następnie wybrać opcję PRZEGLĄDAJ odnaleźć katalog z zainstalowaną grą (domyślnie jest to C:Program Files/Auran/Trs2004) i wskazać Content Dispatcher zaznaczając „ptaszkiem” ZAWSZE UŻYWAJ WYBRANEGO PROGRAMU DO OTWIERANIA TEGO TYPU PLIKÓW.
|
Pomoc w DOWNLOAD:
Jeżeli któregoś z autorów dodatków natchnie na pomoc przy aktualizacji DOWNLOAD (za co będę bardzo wdzięczny) to:
- screeny - obecne screeny (ich wymiary) są pozostałością po jPortalu gdzie te wymiary stosowaliśmy.
Autorzy dodatków robiący screeny do naszego DOWNLOAD powinni wziąć pod uwagę to, że screeny są panoramiczne więc przed publikacją muszą być odpowiednio wycięte.
Jest z tym problem, jeżeli screen jest zrobiony ze zbyt małej odległości - nie ma z czego ciąć.
Fajnie też jest, jeżeli otoczenie nie przytłacza samego dodatku.
Fajnie by było, aby tabor stał raczej samotnie nawet w szczerym polu, podobnie budynki czy inne dodatki.
- plik tekstowy z opisem co i jak - fajnie, jak taki dostanę wraz z dodatkiem zwłaszcza gdy dodatek jest bardziej złożony.
Często mam dość sporo nowych plików wrzuconych w jeden katalog, jeżeli jeszcze taki plik tekstów będzie podpisany i będzie miał nazwę dodatku będzie super!
Przy prostszych dodatkach typu np. budynki plik taki jest zbędny. Dojście co i jak zajmie mi mniej czasu niż napisanie krótkiego tekstu :)
- html - jeżeli ktoś szarpnie się na edycję pliku .html (można to zrobić nawet w notatniku), to prosta sprawa.
Za taką pomoc również będę zobowiązany.
- całość - rodzi nieco więcej problemów, głównie z nazwą plików.
Nazwy plików to dość skomplikowana sprawa.
Ciągle są z tym jakieś problemy, nawet podwójne pliki potrafią się zdarzyć :)
Przyjąłem własne nazewnictwo i strukturę w taki sposób, aby zbytnio nie komplikować i nie tworzyć setek kategorii wraz z niepotrzebnym zamieszaniem.
Jest tego niezbędne minimum ale wystarczające, aby się w tym połapać.
Tak więc - nazwy plików pozostawcie mi i co z tego wynika, nie załączajcie nazw na screenach.
- tak więc, dla wszystkich, którzy będą chcieli mi pomóc z całością do pobrania kompletny "warsztat" ściągnij spakowany do zipa wraz z niezbędnymi katalogami i plikami:
• szablon pliku .jpg
• szablon pliku .psd
• szablon pliku .html
• brakuje najważniejszego - pliku .cdp :)
Nazwy katalogów i plików można oczywiście dowolnie zmieniać, struktury, z uwagi na .html nie polecam.
W pliku .psd screen proszę umieszczać jako ostatnia warstwa, screen można nieco wyostrzyć przez spłaszczeniem lub przesyłać mi w formacie .psd - najprościej, spakowane w .zipie bez umieszczania w odrębnym katalogu.
Jest to oczywiście dobrowolna współpraca - jak ktoś ma czas, wiedzę i chęci to może mi coś tam dorzucić, jak nie to przecież sam to zrobię :)
|